NEW Toyota C-HR

NEW Toyota C-HR

C-HR: En alles is mogelijk!

Woensdag 7 oktober 2015 — Een nieuwe generatie van crossover is geboren. Een auto die het aantrekkelijke design van de crossover en het intuïtieve rijgedrag van een compact combineert, compleet nieuw bij Toyota!

« I refused to compromise either design or driving performance ».

                                                       Hiro Koba, Chief engineer.

DESIGN

Coupé High Rider, is zijn naam.

Qua uiterlijk is het een Compact High Rider = Verhoudingen verhoogd, maar de voor de rest compact.

Tijdens de ontwikkeling, werden styling en prestaties zorgvuldig geëvalueerd om zo een voertuig te creëren dat zich onderscheidt in het al overvolle C- SUV-segment.

EXTERIEUR

Het design van het exterieur is tot nu toe ongekend bij Toyota. Het bovenste deel van het voertuig is sportief terwijl het onderste gedeelte meer lijkt op een SUV met grotere wielen en bredere banden.

Laten we eens kijken de details van het design van het exterieur:

  • De koplampen : de LED-koplampen verzamelen de dim- en grootlichten in één lamp. De uitbreiding van LED-verlichting is de langste in de markt en geeft een zeer herkenbare blik op de C-HR.
  • Het logo op de grond : de versies die met LED-verlichting uitgerust zijn, projecteren het logo van de C-HR op de grond bij de opening van de deuren!
  • De sequentiële richtingaanwijzigers : op uitvoeringen met LED-verlichting, beginnen 12 LED-lampen sequentieel te branden als de bestuurder de richtingaanwijzers gebruikt, zoals op premium wagens.
  • Deurhandgrepen: door het aannemen van een nieuwe stijl, namelijk de in het gebied tussen het dak van de C-stijl discreet geïntegreerde deurhandgrepen, zijn de ingenieurs erin geslaagd om het een sportief profile imago te geven.
  • Achterkant:  geeft een indruk van stabiliteit. De vorm van de LED-achterlichten geeft de indruk dat ze zweven en de spoiler (die de dynamische prestaties verbetert) vervolledigt deze set.
  • Kleuren: meerdere kleuren beschikbaar in functie van de versie. Gelieve de model range te raadplegen voor meer details.

Let op, C-ULT versies zijn altijd bi-tone met zwart dak. De prijs van de metaalkleur wordt bijgevolg inbegrepen in de prijs van de wagen (omdat het niet bestaat zonder metaalkleur).

Alle andere versies zijn in éénkleurig, en beschikbaar met niet-metaallkleur.

Een nieuwe kleur wordt in het gamma voorgesteld: 1K0, Metal Stream. Een gloednieuw Grey!

INTERIEUR

De eerste indruk is één van hoge kwaliteit. Het is bijna een Lexus!  zeggen de journalisten.

Wat verbazingwekkend is, is dat de bestuurder wordt geprojecteerd in een hyper-geventileerde ruimte, die tegelijkertijd op hem gericht is en met toegankelijke bedieningscontroles.

Diamant: diamant is de vorm die de ontwerpers van de C-HR aan de buitenkant geïnspireerd heeft, maar ook binnenin. Hieronder vindt u dus de volgende diamant-vormige elementen :

  • De airconditioning knoppen,
  • Deurhandgrepen,
  • De deurpanelen,
  • De luidsprekers,
  • ...

Het detail wordt doorgeduwd tot in de koffer, waar de beschermende mat en vasthechting van de bagage-afdekking ook diamant-vormig is.

Stuurwiel: drukt sportiviteit uit in de vorm en de audio controles en menu zijn intuïtief en herinneren ook aan de diamant die de ontwerpers van de C-HR geïnspireerden.

Multimedia scherm:  8'' met geïntegreerde toetsen is centraal gelegen en goed geplaatst.

Airconditioning: het geavanceerde systeem biedt een FAST ECO mogelijkheid, die wanneer geactiveerd, een optimaal  functioneren regelt  met de compressor en zo  het brandstofverbruik beperkt. De uitvoeringen C-HIC en C-SHOW zijn uitgerust met de Nanoe® technologie. Dit systeem genereert Nanoe® ionen aan de passagierkant vooraan, die in de cabine verspreid worden om pollen en andere allergenen of stinkende bacteriën te neutraliseren.

Audiosystemen:

De C-ITY-versie beschikt over een radio-cd, USB, AUX, BT met 4 luidsprekers:

Vanaf de C-ENTER-versie, wordt de C-HR uitgerust met het Touch 2-systeem (zonder CD-speler), met USB, AUX, BT en 6 luidsprekers:

Het DAB (digitale radio) is standaard vanaf de C-ULT.

De navigatie Touch 2 with Go (op C-ENTER) of Go Plus (op C-ULT en C-HIC) is vanaf nu optioneel.

Het JBL® audiosysteem met 9 luidsprekers is als optie beschikbaar vanaf de C-ULT-versie.

Zetels: tenslotte de zetels, vooral door de omhullende vorm, laten een houding die de druk in de onderrug en spieren vermindert, zelfs tijdens lange afstanden.

EEN CROSSOVER DIE ZOALS EEN COMPACT RIJDT

Wat heeft hij gedaan om dit resultaat (een crossover die zich gedraagt ​​als een compacte auto) te bereiken?

Door te focussen op 3 elementen:

  • Responsiviteit: onmiddellijke stuurrespons, accelereren en remmen volgens de wensen van de bestuurder.
  • Lineariteit: vanaf de beslissing van de bestuurder, lineaire stuurrespons, accelereren en remmen.
  • Consistentie: wanneer de snelheid verandert, de route dekking verandert of de omgeving.

MOTOREN

HYBRID: de C-HR heeft dezelfde hybride aandrijflijn als de nieuwe Prius. Goed nieuws!

Om tot dit buitengewone resultaat te komen, heeft Toyota talrijke componenten verbeterd: voornamelijk de thermale efficiëntie van de 1.8VVT-i motor, de lichtere en compactere hybride elementen en de compactere Ni-Mh batterij met hogere energiedensiteit.

Het vermogen van de thermische motor is 72kW (98pk) en die van de elektrische motor 53kW (72pk). Het aangekondigd gecumuleerd vermogen is nu 90kW (122pk). De complementariteit van de elektrische motor die zijn hoogste koppel vanaf 0 tpm aanbiedt en de benzine motor volgens de Atkinson cyclus met een buitengewoon thermische rendement staan garant voor een onuitgegeven rijplezier aan boord van de nieuwe C-HR. De CVT-versnellingsbak levert ook zijn bijdrage aan de « feel good drive » dankzij een nieuwe programmatie waardoor het « koffiemolen-effect » van de vorige generaties quasi helemaal verdwijnt.

BENZINE: De 1.2 is beschikbaar met een manuele of CVT versnellingsbak, en de CVT in 2WD of 4WD.

Smart handgeschakelde versnellingsbak (IMT): zorgt voor meer vloeiende versnellingsovergang, het toerental wordt verhoogd bij  het upshifting en verlaagd bij het terugschakelen (downshifting), om de schokken te verminderen.

Bij het opstarten, verhoogt het systeem automatisch het koppel en vermijdt dus de stalling.

4x4-systeem (enkel op 1,2 CVT):

De verdeling van de drijvende kracht vooruit / achteruit wordt nauwkeurig gecontroleerd. Dit komt de stabiliteit en controleerbaarheid alsmede door de verbetering energiebesparing gaan wendbaarheid gelijk aan een AWD.

Het AWD-systeem kan visueel worden weergegeven op de TFT multi-informatie scherm, zodat het gemakkelijk door de bestuurder kan worden begrepen.

VEILIGHEID

De C-HR is uitgerust met de beste veiligheidsvoorzieningen.

Voor de volledige beschrijving van elke functie, gelieve de Toyota Safety Sense onderaan te raadplegen.

Hieronder vindt u welke uitrustingen op welke versies beschikbaar zijn :

C-ITY:

  • Pre Collision Systeem (PCS) met voetgangersdetectie,
  • Adaptive Cruise Control (ACC - Hoge snelheden op 1,2 MT – alle snelheden de anderen)

C-ENTER, C-ULT, C-SHOW (bovenop C-ITY) :

  • Road Sign Assist (RSA)

C-HIC (bovenop C-ENTER)

  • Lane Change Assist (LCA)
  • Blind Spot Monitor (BSM)
  • Rear Cross Traffic Alert (RTCA)
  • Simple Intelligent Park Assist (SIPA) met ultrasonisch sensor die de obstakels rondom het voertuig toont.

GAMMA

  • C-ITY: de instap-versie, om een ​​instapprijs aan te kondigen, maar goed uitgerust. Verkrijgbaar met de 1,2 MT.
  • C-ENTER: de mid-versie, sober en die biedt alle voorzieningen. Verkrijgbaar met 1.2 MT, 1.2 CVT (2WD) en 1,8 hybride.
  • C-ULT: het hart van het gamma, met een binnenuitvoering met blauwe accenten en volledig uitgerust. Vervolledigd door een aantal packs, zal u gemakkelijk aan upselling kunnen doen. Verkrijgbaar in 1.2 MT, 1.2 CVT (2WD en 4WD) en 1,8 hybride.
  • C-HIC: de luxe versie, het aanbieden van een luxe interieur met bruine klasse sfeer. Verkrijgbaar in 1.2 MT, 1.2 CVT (2WD en 4WD) en 1,8 hybride.
  • C-SHOW: de luxe versie voor uw showroom, gepland om aan prospecten te worden getoond. Deze is gebaseerd op de C-HIC maar niet dezelfde uitrusting. Verkrijgbaar in 1.2 MT, 1.2 CVT (2WD en 4WD) en 1,8 hybride.

OPTIES

U vindt op de model range alle beschikbare opties en packs.

EEN WOORD OVER HET MILIEU

De C-HR wordt vervaardigd met behulp van veel gerecycleerde materialen. Voor geïnteresseerde prospects vindt u hieronder een overzicht van de gerecycleerde materialen:

TIMING

Eerste klantenleveringen: december 2016.

Contacteer ons

Sylvia Gea

Fleet Commercial Coordinator

Toyota Belgium