Toyota Mirai: de eerste brandstofcelwagen

Toyota Mirai: de eerste brandstofcelwagen

Toyota introduceert de eerste brandstofcelwagen: de Mirai

Maandag 28 november 2016 — De Mirai staat centraal in Toyota's filosofie rond duurzame mobiliteit. Met deze auto kunnen we ons vrij verplaatsen, comfortabel, veilig en op een milieuvriendelijke en duurzame manier.

Toyota kijkt resoluut naar auto's voor de volgende eeuw en ontwikkelde een wagen die een unieke meerwaarde biedt. De Mirai is een hypergeavanceerde wagen die zal bijdragen tot een maatschappij op waterstof. Behalve zijn superieure brandstofceltechnologie en milieuprestaties biedt de Mirai ook heel wat rijplezier, een futuristisch design dat hem duidelijk onderscheidt als waterstofauto en een stil en aangenaam rijcomfort.

Om ervoor te zorgen dat groene technologie daadwerkelijk bijdraagt tot het milieu, moet de technologie in kwestie ook op grote schaal verspreid worden. Toyota nam op dat vlak reeds het voortouw door de wereld te veroveren met zijn hybridewagens. Met de Mirai brengt Toyota een nog grotere innovatie op de markt dan de eerste Prius-generatie en zal het merk alles in het werk stellen om de Mirai en de bijhorende brandstofceltechnologie te populariseren.

Technologie et Motorisatie

De nieuwe Toyota Mirai luidt een nieuw tijdperk in voor de auto. Het is een brandstofcelwagen (FCV). Een FCV is een auto die waterstof en zuurstof laat reageren in zijn brandstofcelstack (FC-stack) om zo elektriciteit te produceren die vervolgens de elektromotor aandrijft om de wagen voort te bewegen. Door elektriciteit op te wekken met behulp van waterstof – een belangrijke energiebron voor de toekomst – garandeert de Mirai superieure milieuprestaties zonder daarbij te raken aan het gebruiksgemak en het rijplezier dat klanten van hun wagen verwachten.

De Mirai gebruikt Toyota's brandstofcelsysteem TFCS (Toyota Fuel Cell System) dat brandstof-celtechnologie combineert met hybridetechnologie. De wagen krijgt eveneens de nieuwe, intern ontwikkelde brandstofcelstack en waterstoftanks onder hoge druk mee.

De brandstofcelstack is in feite een kleine elektriciteitscentrale. Het systeem verschilt van klassieke droge cellen doordat het elektriciteit genereert door de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Zo kan hij zonder vermogensverlies elektriciteit blijven produceren zolang er continu zuurstof en waterstof worden aangeleverd. De brandstofcelstack heeft dezelfde rol als de verbrandingsmotor in een hybridewagen. Zowel de verbrandingsmotor van hybridewagens als de FC-stack van brandstofcelwagens produceren energie op basis van 'brandstof', met dat verschil dat een brandstofcel ze niet verbrandt. De omzetting van die brandstof in energie gebeurt in een brandstofcel dubbel zo efficiënt als in een benzinemotor.

Waterstof

De waterstof die de Mirai aandrijft, kan worden aangemaakt met behulp van de meest uiteenlopende natuurlijke grondstoffen en nevenproducten van menselijke activiteiten zoals rioolspecie. Het kan ook worden gewonnen uit water met behulp van natuurlijke, hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Wanneer waterstof wordt samengeperst, heeft het een grotere energiedichtheid dan batterijen en is het relatief eenvoudig op te slaan en te transporteren.

Daardoor kan het in de toekomst ook worden gebruikt om stroom op te wekken en voor tal van andere toepassingen. FCV's kunnen zelf elektriciteit opwekken uit waterstof, waardoor ze een maatschappij op basis van waterstof in de toekomst mogelijk kunnen maken. Ze zullen dan ook bijdragen tot de verdere versnelling van de energiediversificatie.

Waterstof in enkele woorden :

  1. Het lichtste gas op aarde. Kleurloos, geurloos en niet giftig

  2. Bij de opwekking van elektriciteit reageert waterstof met zuurstof en ontstaat er water. Van CO2-emissies is geen sprake.

  3. In tegenstelling tot CO2 absorbeert waterstof geen infraroodstraling, waardoor het ook geen impact heeft op de opwarming van de aarde.

  4. Wordt vloeibaar bij ongeveer -253 °C

Interieur

De Mirai combineert alle eigenschappen van een eco-auto met een praktische lay-out door de FC-stack en andere onderdelen van de "Power Unit" onder de vloer te plaatsen.

Verscheidene eigenschappen dragen bij tot het uitstekende zicht rondom. De Mirai gebruikt dunne ruitenwisserbladen die het zicht van de bestuurder niet hinderen. Ook de plaatsing van de ruitenwissers werd oordeelkundig gekozen. Zijn uitstekende zicht naar voren dankt hij aan de geoptimaliseerde vorm van de ruitstijlen en de buitenspiegels die op de deurpanelen zijn geplaatst. Door een frameloze binnenspiegel met automatische dag-nachtregeling te gebruiken, werd de spiegel in zijn geheel kleiner, terwijl het spiegeloppervlak groeide om het zicht naar achteren te verbeteren.

Een ideale rijhouding voor elke klant was een topprioriteit. Het in de hoogte en diepte elektrisch verstelbare stuurwiel wordt aangevuld met 8-voudig elektrisch verstelbare zetels en een gemotoriseerde lendensteunregeling voor bestuurder en passagier. Eveneens voorzien is een geheugenfunctie om de persoonlijke voorkeurstanden (stuur, zetel, buitenspiegel) van twee bestuurders op te slaan.

Een elektrisch 'easy-access'-systeem vergemakkelijkt de toegankelijkheid van de bestuurderszetel. Bij het in- en uitstappen schuift de bestuurderszetel naar achteren terwijl het stuurwiel automatisch wegkantelt en weer terugkomt. Zo wordt in- en uitstappen kinderspel.

De uitgekiende lay-out van de batterij vertaalt zich in een brede en vlot toegankelijke kofferruimte van 361 liter - zoals bij de Auris (VDA-norm).

De Mirai zit boordevol functionele en gebruiksvriendelijke opbergruimtes. Voorbeelden daarvan zijn de box in de middenconsole, die in gesloten toestand als armsteun (met schuiffunctie) fungeert, de voordeurvakken die plaats bieden aan flessen van 500 ml of horizontaal geplaatste A4-documenten, een plafondconsole voor kleine voorwerpen, zetelvakken op de rugleuning van de twee voorzetels, een uitschuifbare bekerhouder tussen de achterzetels en een opbergconsole onder de centrale armsteun achterin. Andere opbergvakken zijn onder meer de bekerhouder voorin, de vakken in de achterdeuren en het handschoenkastje.

Exterieur

Het geavanceerde koetswerk- en interieurdesign van de Mirai zal beslist in de smaak vallen bij de zogeheten 'early adopters'. De Mirai onderscheidt zich door een hypermodern exterieur dat geen twijfel laat bestaan over zijn toekomstgerichte karakter, terwijl het gesofistikeerde interieur een 'onmiddellijk zichtbare nieuwe waarde' uitstraalt die perfect past bij een dergelijke baanbrekende auto.

De neus van de auto is een toonbeeld van state-of-the-art technologie. Zijn voorkant zet het originele karakter van brandstofcelwagens in de verf, terwijl een gedurfde en heldere driedimensionale structuur de roosters links en rechts maximaal tot hun recht laat komen. Ze zijn bovendien functioneel aangezien ze werden ontworpen om een maximale luchttoevoer te verzekeren.

Het aparte ‘lucht-naar-water’-profiel van de Mirai brengt het unieke karakter van brandstofcelauto’s naar voren door de vloeiende vorm van een druppel water te simuleren. De achterkant garandeert een krachtige en tegelijk zuivere uitstraling dankzij de gedurfde vormgeving en de brede bovenkant van de bumpers. Dat resulteert in een levendige en zuivere indruk van lucht die door en onder de bumper stroomt.

Het krachtige design van de zijroosters benadrukt de werking van het aandrijfsysteem, dat lucht aanzuigt en water genereert. De zijroosters worden benadrukt door metalen platen en zijstangen die een origineel vooraanzicht creëren. Achteraan laat de vormgeving van de bumper een sterke indruk na. Het innovatief ontworpen achtermistlicht in de vorm van een rode omgekeerde driehoek en de vinvormige spoiler werken samen om de bumper zijn unieke vorm te geven.

De huidige onderzoeks- en ontwikkelingsingenieurs hebben heel wat tijd en aandacht besteed aan de structuur en het design van de innovatieve koplampen van de Mirai. De voorste richtingaanwijzers en dagrijlichten zijn gescheiden van de lichtblokken en zijn ontworpen om een geheel te vormen met de zijroosters. De koplampen ademen hoogtechnologische en verfijnde luxe dankzij een vernieuwend design dat een ultradun profiel met een lijn van vier ledlampen combineert met zichtbare warmteopnemers en andere optische uitrusting.

De – op afstandsbediening – elektrisch inklapbare buitenspiegels in koetswerkkleur zijn uitgerust met goed zichtbare led-richtingaanwijzers en een doeltreffende antiregenfunctie. De automatische inklapfunctie komt goed van pas bij het parkeren.

De 17" aluminium velgen werden nog lichter gemaakt dankzij een gloednieuwe graveerproces dat door Toyota werd uitgedokterd. Bij dit productieproces wordt er metaal afgeschaafd waar de schijfrem en de velg samenkomen om het gewicht van elke aluminium velg met ongeveer 500 gram te reduceren.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Mirai staat op het niveau dat mensen van een eco-auto verwachten.

Actieve veiligheid

De Mirai heeft recht op een Pre-Crash-Systeem (PCS) met superieure prestaties. Dat systeem detecteert voertuigen of obstakels op zijn weg door middel van een millimetergolfradar en helpt aanrijdingen te voorkomen door alarmen te activeren en de auto af te remmen wanneer hij een hoog aanrijdingsgevaar detecteert.

Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt na een alarm, verhoogt het Pre-Crashsysteem de remkracht. Zelfs als de bestuurder het rempedaal niet heeft ingetrapt, wordt de Pre-Collision-rem geactiveerd en remt de wagen automatisch af. Zo reduceert hij de snelheid met maar liefst 30 km/u om aanrijdingen te voorkomen of schade en letsels te beperken.

De Dodehoekmonitor (BSM) is een nuttig systeem om de zone achter de wagen te controleren. Het detecteert voertuigen in de aangrenzende rijstroken. Wanneer andere voertuigen in de dode hoek rijden en dus niet zichtbaar zijn voor de bestuurder, licht de ledindicator op de buitenspiegel op. Op dat ogenblik begint de richtingaanwijzer te knipperen terwijl ook de led-indicator in de spiegel knippert om de bestuurder attent te maken op het andere voertuig.

De wagen is ook uitgerust met de functie Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Wanneer de auto achteruit begint te rijden detecteert een radarsensor eventueel dwarsverkeer. Net als bij de dodehoekmonitor knippert er een led-indicator en weerklinkt er een geluidssignaal om de aandacht van de bestuurder te trekken.

Een bijkomende actieve veiligheidsfunctie is Lane Departure Alert (LDA), dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt. De witte/gele lijnen op de weg worden herkend door een camera. Wanneer de wagen dreigt af te wijken van zijn rijstrook zonder dat de bestuurder de richtingaanwijzers gebruikt, wordt de bestuurder hierop attent gemaakt door een alarmsignaal en een verklikker op het dashboard.

Drive-start Control vermindert schade door plots vertrekken tijdens het schakelen en het achteruit rijden. Na een aanrijding in achteruit kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de bestuurder de versnellingspook snel van 'R' naar 'D' schuift terwijl het gaspedaal nog ingetrapt is. Op dat ogenblik wordt hij door een indicator op het scherm gewaarschuwd en wordt het motorvermogen onderdrukt om plotse acceleraties te beperken.

De automatische grootlichten (AHB) schakelen automatisch over tussen dim- en grootlichten. Tijdens nachtelijke ritten detecteert de sensor van de interieurcamera de helderheid van de omgeving en schakelt het systeem automatisch over tussen dim- en grootlichten om het zicht vooruit van de bestuurder te optimaliseren. Wanneer de lichten van voorliggers, tegenliggers en straatverlichting worden gedetecteerd, worden de koplampen automatisch terug in de dimstand geschakeld. Dat voorkomt dat de bestuurder de grootlichten vergeet uit te schakelen en reduceert het ongemak van manuele handelingen. Deze functie kan worden uitgeschakeld met de schakelaar.

Andere preventiesystemen zijn:

  1. Adaptieve snelheidsregelaar (ACC)

  2. Stabiliteitsregeling (VSC) en tractiecontrole (TRC)

  3. Antiblokkeerremsysteem (ABS)

  4. Elektronische remkrachtverdeling (EBD)

  5. Vertrekhulp voor hellingen (HAC)

  6. Noodremsignaal (EBS)

  7. Automatische antiverblindingsspiegel

  8. ...

In het totaal beschikt de Mirai standaard over 8 SRS-airbags.

Het koetswerk is ontworpen om de ernst van letsels die voetgangers oplopen in geval van aanrijdingen te minimaliseren. Er werden impactabsorberende structuren gebruikt voor onderdelen zoals de motorkap en het schutbord om de impact van het hoofd en andere ledematen van voetgangers op de motorkap te verminderen en te absorberen.

Andere veiligheidsfuncties zijn de driepuntsveiligheidsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzers op alle plaatsen en de Isofix-compatibele kinderzitjes en topankers voor de achterste plaatsen.

Hoeveel bedraagt de belastingen (01/09/2016)?

Brussel-Wallonie:

€ 61,5 -123 BIV/TMC (belasting op inverkeerstelling)

Laagste verkeersbelasting op jaarbasis: € 79,07

Voor Brussel-Wallonie, beschikken we nog niet over de officiële informatie omtrent de belastingen. We blijven u op de hoogte houden, indien we over meer informatie beschikken.

Vlaanderen:

  • € 0 BIV (belasting op inverkeerstelling)

  • € 0 Rijtaks

  • Zero emission bonus

Federaal:

  • Minimumtarief voor VAA/ATN dankzij nulemissie: 4%

  • 120% afschrijfbaar voor bedrijven

Deze programma's worden aangeboden door de Belgische overheden. Subsidie en beschikbaarheid vallen buiten Toyota controle. Zorg ervoor dat u de officiële website van de overheid bezoekt voor de meest actuele informatie.

Koetswerkkleuren

De Mirai is beschikbaar in 5 koetswerkkleuren (two-tone uitvoering, met zwart dak) :

2NL

White Pearl

2MR

Precious Silver

2NV

Pure Blue Metallic

2MT

Dark Blue Mica

2MS

Precious Black

Vervolgens, hebben we de keuze uit 3 verschillende binnenbekledingen...

EA00

Warm White

EA01

Blue White

EA80

Blue Black

  • Tweefasige frontale SRS-airbags (bestuurder en voorpassagier)

  • SRS-knieairbag (bestuurder)

  • SRS-zitkussenairbag (voorpassagier)

  • SRS-zijairbags (bestuurder en voorpassagier)

  • SRS-gordijnairbags (vooraan en achteraan)

Gamma

Voor de Mirai hebben we maar één versie, namelijk Premium. De Mirai is heel rijkelijk uitgersut, evenwaardig als een luxe-voertuig :

  • 17" lichtmetalen velgen
  • Bi-LED koplampen
  • LED dagrijlichten en achterlichten
  • Metaalkleur "two-tone"
  • Verwarmde voorruitq
  • JBL© Premium Sound, met 11 luidsprekers
  • Toyota Touch© 2 with Go Plus
  • Automatische airconditioning "Dual zone"
  • Stuurwiel overtrokken met leder - verwarmd
  • Lederen zetelbekleding
  • Pre-Crash System (PCS), Lane Departure Alert (LDA)...
  • ...

Contacteer ons

Sylvia Gea

Fleet Commercial Coordinator

Published with Prezly